Sandnes Stavanger sammen

Båndbyen

Mulighetsstudie for urbanisering av de eldre industriområdene langs jernbanen. Dagens 7 stopp kan økes til 10 med gjenåpning av Hillevåg, Forus og Lura. Sammen med Bussveien får dette området en enorm transportkapasitet. Sammenstilling av kjente planinitiativ viser et utbyggingspotensial på 3 millioner m2 (Kontorbyen på Forus utgjør en snau mill - den tok det 50 år å bygge). Det er altså en myte at jernbanen langs sjøen ligger klønete til i forhold til utviklingsareal. Tvert i mot er denne strekningen i Sandnes og Stavanger regionens fjordby. Hvis noen hadde vært interessert da. Hittil er kun halve Jåttåvågen og noen leilighetsbygg i Paradis som er resultatet av milliardinvesteringen i dobbeltsporet. Nå kommer Bussveien med nye friske tall.

Prosjektet ble laget som en avis og en utstilling - og en konferanse våren 2019. Prosjektet ble finansiert av grunneierne langs dobbeltsporet.

Lenke til avisen (må kopieres):
https://indd.adobe.com/view/381c24fb-d905-4f31-b296-11b71289d1c2

  • Kategori: By
  • Sted: Sandnes Stavanger
  • Areal: 3 millioner m2 m²
  • År: 2019
  • Foto: KAP
båndbyen
båndbyen
sandnes
sandnes
stavanger
stavanger
Fra Bybånd til Båndby
Fra Bybånd til Båndby
Fordel og forbannelse
Fordel og forbannelse
Bærekraftig og endringsdyktig
Bærekraftig og endringsdyktig

Til toppen av siden