
Båndbyen
Mulighetsstudie for urbanisering av de eldre industriområdene langs jernbanen. Dagens 7 stopp kan økes til 10 med gjenåpning av Hillevåg, Forus og Lura. Sammen med Bussveien får dette området en enorm transportkapasitet. Sammenstilling av kjente planinitiativ viser et utbyggingspotensial på 3 millioner m2 (Kontorbyen på Forus utgjør en snau mill - den tok det 50 år å bygge). Det er altså en myte at jernbanen langs sjøen ligger klønete til i forhold til utviklingsareal. Tvert i mot er denne strekningen i Sandnes og Stavanger regionens fjordby. Hvis noen hadde vært interessert da. Hittil er kun halve Jåttåvågen og noen leilighetsbygg i Paradis som er resultatet av milliardinvesteringen i dobbeltsporet. Nå kommer Bussveien med nye friske tall.
Prosjektet ble laget som en avis og en utstilling - og en konferanse våren 2019. Prosjektet ble finansiert av grunneierne langs dobbeltsporet.
Lenke til avisen (må kopieres):
https://indd.adobe.com/view/381c24fb-d905-4f31-b296-11b71289d1c2
- Kategori: By
- Sted: Sandnes Stavanger
- Areal: 3 millioner m2 m²
- År: 2019
- Foto: KAP





